ايسنا: کارشناس مسوول دفتر بيماري‌هاي قابل انتقال بين انسان و حيوان مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت، شيوه‌هاي انتقال و پيشگيري از ابتلا به بيماري تب کريمه کنگو را تشريح کرد. دکتر محمد زينلي درباره چگونگي انتقال بيماري تب کريمه کنگو از حيوان آلوده به انسان گفت: «بحث انتقال بيماري از طريق گوشت مطرح نيست، بلکه بحث مهم، انتقال آن از طريق خون و ترشحات دام آلوده است. عمدتا اگر زمان ذبح، ويروس در دام وجود داشته باشد، لاشه آن بايد در سردخانه و در دماي بين صفر تا 4 درجه سانتيگراد نگه‌داري شود. دماي يخچال‌هاي منازل نيز براي اين موضوع کفايت مي‌کند. وي افزود: «اگر گوشت 24 ساعت داخل يخچال باشد، به دليل جمود نعشي و پديده گليکوژن در آن، گليکوژن به اسيد لاکتيک تبديل مي‌شود و اين پديده باعث اسيدي شدن گوشت مي‌شود. به اين ترتيب pH گوشت به حدود 5 مي‌رسد. در اين pH ويروس غيرفعال خواهدشد. به اين ترتيب زماني که گوشت وارد چرخه آشپزخانه مي‌شود، ويروس قابليت انتقال ندارد.» وي توصيه کرد: «زنان خانه‌دار، قصاب‌ها و افرادي که با دام و گوشت دام ارتباط دارند، گوشت را 24 ساعت در يخچال نگهداري کنند و پس از آن براي خرد کردن آن از دستکش استفاده کنند.»



موضوعات مرتبط: صنایع غذایی ، پزشکی و سلامت

تاريخ : سه شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۱ | 10:40 | نویسنده : محمد (مدیر وب) |
.: Weblog Themes By محمد :.